Thursday, October 23, 2008

Saya dan Pasaran

Sebagai seorang trader, meninjau pasaran-pasaran seperti Wall Street, pasaran Europe dan pasaran-pasaran sebelah Asia ini seperti Nikkei sudah menjadi rutin bagi saya sebelum saya membuat mana-mana urusniaga baik dalam pasaran tunai mahupun pasaran hadapan.

Pagi-pagi lagi sebelum subuh saya sudah berada didepan screen komputer tengok apa yang padan patut berita-berita sama ada dari Yahoo Finance mahupun dari Bloomberg. Seperti sekarang ini sekurang-kurangnya saya sudah tahu apa sudah terjadi pasaran di sebelah sana yang masih lagi berkeadaan lemah.

Sebagai seorang daytrader, saya menggunakan Pivot Point calculator untuk mencari paras Support dan Resistance harian untuk saya jadikan panduan untuk permulaan trading saya. Saya tidak menggunakan sistem-sistem yang sophiscated untuk membuat trading walaupun saya pernah menggunakannya. Berteknikal dengan simple dan mudah sudah serasi dengan saya dan yang pentingnya keluar masuk dagangan hendaklah tepat dan mestilah menggunakan stop loss.

Saya menggunakan Candlesticks, William's % R, Momentum, Parabolic SAR, Moving Average dan selalu menggunakan line chart semasa intraday kerana ia lebih artistik dan dapat memberi gambaran ' a picture paints a thousand word' dan ' beauty lies in the eyes of beholder'. Apa yang dilihat oleh kita adalah intepretasi kita.

0 comments:

 

blogger templates | Make Money Online