Wednesday, October 29, 2008

Pivot Point -- Analisis Harian FKLI

Saya selalu menggunakan Pivot Point untuk mengira Support dan Resistance ketika saya nak masuk market. Dan pengiraan hari ini adalah berdasarkan kepada keputusan harga yang lepas ataupun semalam, 28hb Oct 2008.

Harga yang lepas,

High -- 843.00
Low -- 803.50
Close -- 839.00


Pengiraan Pivot Point;

R3 -- 893.00
R2 -- 868.00
R1 -- 853.50
P -- 828.50
S1 -- 814.00
S2 -- 789.00
S3 -- 774.50

Bacaannya -- Jika harga dibuka hari ini melepasi paras P maka ianya dianggap boleh buat belian dan jika harga dibuka rendah daripada paras P maka ianya membolehkan kita membuat jualan. Jika harga berada di kawasan sama ada R2 dan R3 ataupun dikawasan S2 dan S3 bermakna kita berada dikawasan 'overbought' ataupun 'oversold'. Kawasan 'overbought' ataupun 'oversold' adalah kawasan yang kita perlu berjaga-jaga ia adalah kawasan paras 'reversal'.

Pernah dan kerap juga terjadi harga buka akan terus berada dikawasan paras R1 dan R2 atau S1 da S2, dan dalam situasi begini saya mengambil kesempatan membuat 'hit and run' sama ada menjual ataupun membeli.

Jika harga buka terus melepasi paras maksima sama ada R3 ataupun S3, saya lebih rela melihat saja dan tunggu apa yang yang akan terjadi jika saya tidak ada dalam position.

0 comments:

 

blogger templates | Make Money Online