Friday, October 17, 2008

Hendak Main Saham -- Mesti Pandai Cari Lubang

Yang sebenarnya kita boleh buat duit agak mudah dan tak payah pergi jauh-jauh untuk mencarinya jika kita tahu dan pandai mencari lubang-lubang duit terutamanya dalam bidang pelaburan ini. Saya ada seorang kawan yang kerjanya hanya membuat research sahaja tentang pasaran saham tempatan dan memberi beberapa perkhidmatan kepada kawan-kawan pelabur dan spekulator yang lain dan mendapat ganjaran daripadanya. Ada seorang kawan lagi yang bergiat aktif juga dalam bidang saham ini, selalu berada disyarikat broker saham dan menjengok kaunter-kaunter yang dapat memberi peluang kepadanya. Satu hari saya mengikut kawan saya ni pergi ke syarikat broker saham dan saya betul-betul kagum tengok gelagatnya yang begitu sibuk sekali, kawannya begitu ramai dan remisier-remisier disitu banyak juga yang menjadi kawanya.

Dari sudut ekonomi saya lihat kawan-kawan ni berada juga, ada rumah sendiri dan kereta-kereta yang mereka pakaipun boleh tahan juga dan kehidupan mereka tidak serabut dan terurus. Saya pernah tanya pada salah seorang kawan saya ni macam mana dia dapat bertahan lama dalam bidang ini dan jawapannya senang sahaja "kita dah buat kerja ni, ok sikit buat apa nak pi line lain" dan tentang kawan saya ni, dia bukan seorang sarjana ataupun ahli ekonomi ataupun certified fiancial planner, tapi saya memang kagum dengan dia.

0 comments:

 

blogger templates | Make Money Online